Loading…
Back To Schedule
Tuesday, December 1 • 17:45 - 18:45
الأوبئة والمجتمعات: التاريخ والعنف والإستجابات النسوية

Sign up or log in to save this to your schedule, view media, leave feedback and see who's attending!

Feedback form is now closed.


تهدف هذه الجلسة إلى تأطير عواقب الأوبئة والجوائح على الفئات المجتمعية المختلفة، بما في ذلك علاقة الأوبئة وتأثيرها على الجندر من ناحية تبدل الأدوار الجندرية والعمل الرعائي؛ وكذلك أيضًا المساحات والفرص التي تُغلق أو تُفتح بفعل الوباء. كما تطرح الجلسة إشكاليات تتعلق بعلاقة الأوبئة بالعنف بأشكاله المختلفة والسياسات البيولوجية التي تتولد وتهيمن في المجتمع، ويشمل ذلك العنف المخفي الخاص بالعصر الحديث والذي يتمركز في الحيّز الرقمي.
تُعطي الجلسة لمحة تاريخية عن الأوبئة التي كان لها الأثر الأكبر في إعادة تشكيل العلاقات المجتمعية والاستجابات النسوية التي برزت في فترات مختلفة وصولًا إلى كوفيد-19، كما نستعرض أمثلة و تجارب ودروساً من آثار كوفيد-19 على النساء في مصر وعلى الصحفيات والناشطات في المجال العام في سوريا والمنطقة.
This session aims to frame the consequences of epidemics and pandemics on different societal groups, including the relationship and impact of epidemics on gender politics in terms of shifting gender roles and care work. So what are the spaces and opportunities that are being closed or opened by the pandemic?
The session also discusses problems related to the relationship between epidemics and violence in its various forms, and the biopolitics that are generated and dominate society. This includes the hidden violence of the modern era, which is rooted in the digital space.
The session will give a historical overview of the epidemics that have had the greatest impact in reshaping societal relationships and feminist responses that emerged in different periods up to Covid-19. We will explore examples, experiences and lessons from the impact of COVID-19 on women in Egypt and on journalists and activists in the public sphere in Syria and the region.

Moderators
Speakers


Tuesday December 1, 2020 17:45 - 18:45 EET
Sessions
  Panel
  • Session Language Arabic
  • Translation No